Lingeprint Grafiekmanifestatie 2016
fifi-van-leent-test-004webkopie

Fifi van Leent is al jaren lang gefascineerd door de wijze van zaadvorming van Magnolia’s. Het werk voor deze tentoonstelling beeldt uit zaadvorming van Magnolia Kobus. De stamper vervormt, verkleurt, draait, zwelt op en uiteindelijk komen uit de zaaddozen rode zaden aan heel dunne witte draadjes. De techniek die ze hier gebruikt is sjablone; zie: www.fifivanleent.nl

hilda-boer-see-me-feel-me

Hilda Boer, Vrouw en Vis. De vis staat symbool voor de liefde. In het tweeluik laat ik twee kanten van de liefde zien. Namelijk: De worsteling en het gevecht, de verovering. En de tweede is de mooie kant, het minnen, de overgave. De tweede is ook de spiegeling van de eerste. Op de eerste zie je de vrouw van de achterkant en de vis van voren. Bij de tweede zie je de vrouw van voren en de vis van achteren. Ik heb vlammende vrolijke kleuren gekozen voor de vis, de liefde dus. En voor de vrouw rustige en alledaagse kleuren. Zie: www.hildaboer.com

 

merlijnemarell_deschurk_web

                                                                      Merlijne Marell woont en werkt in Arnhem. Het grootste deel van haar tijd brengt ze door in haar atelier, waar ze werkt aan vrije grafiek, illustraties in opdracht, en waar ze broedt op eigen projecten die in diverse media vorm krijgen. Dit broeden gebeurt op een warm plekje in haar hoofd – daarna nemen handen en ogen het werk over. Merlijne houdt van vingers in vette inkt, houtkrullen die onder haar guts tevoorschijn komen, vormen die precies vertellen wat zij bedoelt, kleuren die bijten of liefhebben. Een eenvoudige, sprekende beeldtaal en rijk materiaalgebruik kenmerken Merlijnes werk. Stevige eigengereide, soms eenzame individuen bevolken haar fabelachtige wereld, die met elk nieuw project een stukje groter groeit.

ellen-baptist-cafe-zimmerma

ElbaPers (Ellen Baptist) De sensuele geur van vers hout en inkt, het fascinerende steekspel met plank en guts. Het blanke papier en de opwinding van de eerste druk. Wat kan er mooier zijn dan grafiek? Spannend is het om de guts in het maagdelijke hout te steken. Maar ook om de etsnaald in de plaat te zetten of de eerste regel lood op de pers. Wat mij zo aantrekt in de druktechnieken is de omtrekkende beweging, het uitstel, het voorzichtig optillen van het papier en dan de druk bekijken: is het wat of is het niks?     Zowel papier scheppen, het zetten van teksten, het maken van houtsneden of het drukken op de etspers, geven mij rust én opwinding om wat komen gaat. zie: www.ellenbaptist.nl & www.ellen-baptist.exto.nl willem-boschaart-mimicry-2                                                                        Willem Bosschaart maakt naast zijn docentschap op het Over Betuwe College Bemmel en Artez Hogeschool voor de Kunsten grafiek. Mimicry uit 2011 verbeeldt de relatie tussen natuur en cultuur, tussen een giraffe en een lessenaar. Bij mimicry in de natuur lijkt een dier of plant op een ander dier of plant, veel meer dan door toeval, levenswijze en gezamenlijke afstamming verwacht mocht worden. Een van beide soorten bootst de andere soort na. In zijn werk loopt natuur en cultuur ‘bijna vloeibaar’ in elkaar over. Hij werkt met droge naald en door zagen en boren in zink en aluminium. Daarnaast spelen blind drukken en schaduw/achtergrond een rol
sjoerd-tegelaers-black-bal

   Sjoerd Tegelaers, Herkenning is een begrip waar hij zich in zijn werk heel bewust mee bezig houdt. Door in zijn werk gebruik te maken van; dieren, mensen, objecten, architectuur, landschap en atmosfeer, probeert hij toeschouwers te motiveren om dieper in zichzelf te graven. Het doel van de werken is nooit om één waarheid uit te beelden. Maar eerder een venster te bieden waarin zelfreflectie mogelijk wordt. Zie: www.sjoerdtegelaers.com lia-stouten-2016-papierlit
                                                                                                                                                       Lia Stouten, In mijn werk verwijs ik naar mijn belangstelling voor schrift, boekdrukkunst en de universele taal van de mens. Inspiratie haal ik uit mijn direkte omgeving, dromen, cultuur en natuur. Hieruit ontstaan elementen van beweging, herhaling en ritme. In mijn nieuwste werk worden ritmes uit de natuur vertaald naar grafiek: golven van de zee, wolkenluchten, patronen in een landschap, sterrenhemel. Met cirkels, streepjes en zigzaglijnen vertel ik mijn verhaal. Het papier bepaalt de maat, terwijl de voorstelling eindeloos zou kunnen doorlopen.

 

 

henk-van-der-voort-img_5396

Henk van der Voort kun je vaak vinden in zijn kleine atelier dat hij deelt met zijn zoon. Het ligt midden tussen de bomen en daar ontstaan uit zijn handen vaak monumentale houtsneden, opgebouwd uit meerdere planken. Hij drukt ze, traditioneel, ambachtelijk, met de hand. Geen twee hetzelfde. Ook muziek speelt in zijn leven een grote rol, wat dan weer tot boeiend beeldend werk leidt. Zijn werk toont een fascinatie voor de menselijke vorm en de schoonheid van de natuur.

 

 

ANNY’S PERS (Anja Bourgondiën) Heerlijk is het te zien hoe de letters op de pers staan, het geluid te horen van de roller over de inkt. Het zacht sissende geluid dat je laat weten dat je de inkt precies vet genoeg hebt opgebracht. Om de spanning te voelen wanneer je de druk maakt en dan, ja dan, het magische moment, het optillen van het papier en de eerste maagdelijke druk in je handen. Dát is pas geluk!

ANNY’S PERS (Anja Bourgondiën)
Heerlijk is het te zien hoe de letters op de pers staan, het geluid te horen van de roller over de inkt. Het zacht sissende geluid dat je laat weten dat je de inkt precies vet genoeg hebt opgebracht. Om de spanning te voelen wanneer je de druk maakt en dan, ja dan, het magische moment, het optillen van het papier en de eerste maagdelijke druk in je handen. Dát is pas geluk!

rene-treumann-63web

René Treumann, omringd door Garamont, Helvetica, Bodoni, Excelsior, Atlas, heel veel letters, vrienden voor het leven. Dagelijks drukinkt ruiken, werken aan oude drukpersen: trapdegel en proefpers. Toveren met sjablonen en drukinkt, luchtkastelen, wolken, treinen, poëtische monoprinten ontstaan. Reusachtige biljetletters worden tot monumentale prenten getransformeerd. Het leven van René Treumann: inkt, persen, letters en prenten. zie; www.typique.nl

 

lego-lima-sam_2125


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lego Lima, Voor Lego is grafiek belangrijk omdat ze dankzij de mogelijkheden van de druk techniek (je kunt meerdere afdrukken van een afbeelding maken) haar kunst kan delen.
Zij werkt het liefst in hout (MDF). Meestal zijn het uitbundig kleurrijke prenten.  Elk kleuronderdeel zaagt ze apart uit. Na het inkten voegt ze op de pers de stukken als een puzzel in elkaar. Na het drukken rolt de prent als één geheel onder de pers uit; zie: www.legolima.nl

mariaklerx-_aurora_11_zeefd

Maria Klerx, Als kunstenaar is zij landschap gaan zien als een constant veranderlijk proces van interactie, vol samenhang en beweging. Licht en ruimte hebben daarin een bijzondere betekenis. Haar streven is deze gelaagdheid niet alleen zichtbaar, maar ook invoelbaar te maken. In haar werken wil ze ruimtes creêren waarin de kijker kan binnengaan. zeefdruk / fotografie / mixed media. Zie: www.mariaklerx.nl

 

 

 

 

theme by teslathemes
stichting Linge'Wart KuNST nieT vOOr dE PoeS