LINGEPRINT Grafiekmanifestatie 2017

cecile-bankCecile Bank: Haar werk bestaat uit grafiek tekeningen en schilderijen in gemengde techniek op doek en papier. Zij kijkt naar de wereld als een organisch geheel. De ruimte die hemel en aarde omsluit boeit haar eindeloos in al zijn verschijningen. Land, water, lucht, bomen en vogels zijn gestalten die haar bijzonder aanspreken, evenals stedelijke vormen en structuren. Door vrij te associëren met gedachten en materialen tijdens het hele avontuur dat elke kunstwerk is, ontplooit Cecile Bank een beeldtaal die grenst aan abstractie. Daarmee toont ze de vluchtigheid van de natuur en tegelijk zijn kracht en kwetsbaarheid.

 

Edwim-PetersEdwim Peters: Werkt en leeft in Arnhem. Hij voltooide in 1989 de opleiding voor goud- en zilversmeden aan de Vakschool Schoonhoven. Na twee jaar HKArnhem (vrije kunst) volgde hij een theateropleiding en is sinds 1999 werkzaam als zelfstandig theatermaker. Hij maakt houtsneden met als voornaamste motieven de stad, theater & japanse houtsneden. Hij werkt aan vrije grafiek maar ook in opdracht. (Heuvelinkprijs, div. woningcorporaties, particulieren, etc…)

 

Fifi-van-LeentFifi van Leent: Zij werkt in verschillende technieken: Tekenen, aquarel/gouache, houtsnedes, sjablones, Haar stijl is figuratief. Het belangrijkste beeldelement is voor haar de lijn. Haar onderwerpen zijn literatuur, mensen en natuur.Zij vindt haar inspiratie in de kwetsbaarheid van de mens en de schoonheid van de natuur. In de Grafiekmanifestatie exposeert zij houtsnedes en sjablones.Het werk is geÏnspireerd door “L’ adoration de la terre”, het eerste gedeelte van “Le Sacre du Printemps” van Strawinsky.

 

Marike-Meurs-ReeenMarike Meurs: Zij volgde de opleiding aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. Haar werk – acryl op doek, gemengde techniek op papier en grafisch werk – kenmerkt zich door een zoeken naar eenvoud, de essentie, om zo te komen tot een universele beeldtaal. Natuur, mens en dier zijn de onderwerpen waarmee zij sfeer en verwondering wil oproepen. In haar grafische werk maakt zij gebruik van diverse technieken en materialen zoals linoleumsnede, sjablonen, kartondruk, knipsels, handgeschept papier, houten letters.

 

tapijtbok_MerlijneMarellMerlijne Marell: Zij houdt van vingers in vette inkt, houtkrullen die onder haar guts tevoorschijn komen, vormen die precies vertellen wat zij bedoelt, kleuren die bijten of liefhebben. Een sprekende beeldtaal en rijk materiaalgebruik zijn haar bouwstenen voor een fabelachtige wereld, die bevolkt wordt door stevige, eigengereide individuen. Bericht ten behoeve van Linge Print 2017

 

 

stephanie-Knage2Stéphanie Knage: volgde haar opleiding in Den Haag aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en de Vrije Academie. Na eerst jarenlang als grafisch ontwerper te hebben gewerkt, houdt zij zich nu met schilderen en vrije grafiek bezig.
Een aantal jaren geleden raakte zij geïntrigeerd door de Metamorfosen van de Romeinse dichter Ovidius. Deze verhalen schetsen het leven van goden, mythische figuren en stervelingen en de gedaantewisseling die zij telkens ondergaan. In de prenten staat beweging centraal. Haar schilderijen en prenten zijn tot en met 3 december 2017 te zien in de tentoonstelling “3 maal zicht op zien” in Museum Swaensteyn te Voorburg.

 

rene--TreumannRené Treumann: Het begon via Stichting het Drukhuis in 1967, onder de naam Typique, typografische boutique zonder eigen drukkerij, bureau voor experimenteel drukwerk. Sinds 1979 werkt Treumann met een eigen drukkerij onder de naam Typique dè ambachtelijke drukkerij aan de Haarlemmerdijk 123 in Amsterdam. Alles wordt daar hand gezet en gedrukt op trapdegel en/of proefpers in de aloude techniek van boek/hoogdruk. Zijn vrije werk bestaat uit monodrukken en prenten in oplage.

 

 

achille-Kraanvogels-in-de-winterAchille: Als kind raakte hij al geboeid door het Leie landschap rond Gent. Later leerde hij het werk kennen van de kunstenaars rond de Latemse school. Deze beelden riepen bij hem vergeten herinneringen op, die een onuitwisbare indruk op hem en zijn werk zouden achtergelaten. Zijn bezieling komt voort uit een intense liefde voor het vakmanschap. Iedere handeling is een gevolg van een visie die leidt tot het tot stand brengen van het beoogde doel. Dat doel is niets meer of minder dan vakwerk te leveren. De prenten en schilderijen zijn de weerspiegeling van een scherpe observatie van de natuur, en de beelden die deze bij hem oproepen inspireren tot diep doorwerkte schilderijen en prenten. (J.K.Kartomo)

 

Lia-StoutenLia Stouten: Maakt boeken, prenten en ruimtelijke installaties. In haar werk verwijst ze naar haar belangstelling voor schrift, boekdrukkunst en de universele taal van de mens. Ook taal en letters spelen een rol in haar werk. In haar nieuwste werk vertaalt ze ritmes uit de natuur naar grafiek: golven van de zee, wolkenluchten, patronen in een landschap, sterrenhemel. Haar voorstellingen drukt ze onder andere op gerecycled papier.

 

 

Tom-ThijsseTom Thijsse: Maakt uitsluitend kleurenhoutsneden, zwart/ wit lino’s en bibliofiele grafiekboeken in kleine oplages.
Zijn motieven en onderwerpen komen uit zijn directe omgeving en uit zijn beeldarchief. Al tekenend en ascosiërend kom hij tot een ontwerp voor een hout – of linosnede. De kleurenhoutsnede “Vals Licht ” is ontstaan in 2013.

 

 

Toos-van-LithToos van Lith: Was 38 jaar tekenlerares op het-Thomas á Kempus college en de Klos-Pabo opleiding. In 2004 is zij gaan etsen, werken met klei en schilderen. Zij werkt graag met diverse materialen. De tentoongestelde etsen betreffen reliëfdruk en kleurdruk. Kleur, ritme en vorm vormden de inspiratie. Recent experimenteert en werkt zij met druktechnieken op textiel en karton.

 

 

Willem-BosschaartWillem Bosschaart: Maakt naast zijn docentschap op het Over Betuwe College Bemmel en Artez Hogeschool voor de Kunsten grafiek. Mimicry uit 2011 verbeeldt de relatie tussen natuur en cultuur, tussen een giraffe en een lessenaar. Bij mimicry in de natuur lijkt een dier of plant op een ander dier of plant, veel meer dan door toeval, levenswijze en gezamenlijke afstamming verwacht mocht worden. Een van beide soorten bootst de andere soort na. In zijn werk loopt natuur en cultuur ‘bijna vloeibaar’ in elkaar over. Hij werkt met droge naald en zaagt en boort in de af te drukken plaat zink of aluminium. Daarnaast spelen blind drukken een schaduw/ achtergrond rol.

 

 

Nel-KamphuisNel Kamphuis: is in 2006 afgestudeerd aan de Kunst Hogeschool ArtEZ Arnhem in de studierichting ‘Autonome Kunst’. Voor haar werk ontving zij de Saxion Kunstprijs 2007. Het werk wordt met name getypeerd door het experimentele en het speelse karakter daarvan. Haar fascinatie ligt onder andere in de ‘beelden’ die door combinatie van diverse materialen als het ware uit zich zelf ontstaan. De reeds in de natuur aanwezige vormende kracht, bij stroming en schifting van het materiaal, komt hierin tot uitdrukking.Daarnaast haalt ze haar inspiratie uit de stroming en vormende kracht van de natuur. De literatuur van o.a.Toon Tellegen en allegorische verhalen vormen mede de rijke bron waaruit zij put.

 

anja-BourgondienAnja Bourgondiën: Aanvankelijk werkzaam in het onderwijs met als passie en specialisme muziek en tekenen, heeft zij zich tot zelfstandig graficus ontwikkeld. Zij vindt het heerlijk te voelen of de letters stevig op de pers staan, het geluid te horen van de roller over de inkt, juist dàt geluid zodat je weet dat de inkt precies vet genoeg is opgebracht. De spanning van de eerste druk, het ware gezicht van het ontwerp: in spiegelbeeld gedrukt. En dan zien dat het goed is! Zij is mede organisator van de voorjaarsworkshops voor basisschool kinderen. Tevens is zij bestuurslid van LingeW’art en mede organisator van de jaarlijkse Kunstmanifestaties waaronder Lingeprint.

 

 

Ellen-BaptistEllen Baptist: Opleiding Academie voor Beeldende Kunst (nu: ArtEZ) in Arnhem. Is kunstenaar en docent creativiteitsontwikkeling. Maakt tekeningen, schilderijen, houtsneden, droge naald prenten, schrijft eigen teksten, maakt boeken, schept papier en heeft geëxperimenteerd met zeefdruk en litho. Naast haar atelier voert zij een drukwerkplaats elbaPers. Zij geeft cursus en workshop in het uitgebreide gebied van de boek- en hoogdruk-kunst en papierscheppen. Ze is mede-organisator van de voorjaarsworkshops voor basisschool kinderen. Tevens is zij bestuurslid van LingeW’art en mede organisator van de jaarlijkse Kunstmanifestaties waaronder Lingeprint.

 

 

Erna-KuikErna Kuik: De betovering. Ik houd ervan betoverd te worden door de werkelijkheid. Kunst is voor mij een parallelle werkelijkheid, net zoals dromen dat zijn. Een lijn wordt mooier als ik het omzet in een lino of houtsnede. Het krijgt kracht en expressie, de guts maakt een lijn grilliger dan wanneer ik werk met krijt of penseel. Ik studeerde grafiek aan Artez; tijdens mijn stage in Ierland maakte ik van drijfhout afdrukken. Ik had een pot inkt, een paar rol rijstpapier en een radiootje mee als werkmateriaal. Die afdrukken werden een soort ruige zwarte landschappen. Ik vergeet nooit de opmerking van een visser die het werk zag : I’ve been there with my boat!’.
Mijn werk wordt blijkbaar ook weer aangrijpingspunt in het leven van anderen. Kunst is bijna een soort estafette waarbij opvattingen en gedachten steeds weer doorgegeven worden en gaandeweg veranderen van vorm.

Zelf scheppen Ik maak veel van mijn papier zelf door oude tijdschriften te versnipperen. Niets gaat boven dit prachtige papier, met zijn mooie grillige randen en toegevoegde collages. Het schept veel voldoening om uit afvalmateriaal zoiets moois te maken. Ik heb mijn eigen ‘ recyclefabriek’. Vooral in de zomer met warm weer geeft de papierfabricage veel voldoening.
‘Waardeloos’ materiaal is het meest eervolle materiaal waarmee je kunt werken. Ik druk graag mijn lino’s op mijn handgemaakte papier. Door de grilligheid van het papier, de unieke combinatie van druk en collage is elke druk weer anders.

Tekst en beeld, sign of the time. In veel van mijn werk gebruik ik teksten, in allerlei talen. Ik houd van de klanken van woorden uit verschillende landen en mijn werk wordt ook internationaal aangekocht. ‘Waarom zou je je zelf beperken’ is een quote uit een krant die lang in mijn studio hing. Ik vind het bijzonder hoe tekst en beeld elkaar beïnvloeden in een kunstwerk.
‘I think I think too much’ is ontzettend populair onder mijn kunstbezoekers. ‘ That’s me’ hoor ik vaak. Ik vind het heel bijzonder als mensen zich (h)erkend voelen in mijn werk, het is de grootste eer die ik kan krijgen.

theme by teslathemes
stichting Linge'Wart KuNST nieT vOOr dE PoeS