LingePrint Grafiekmanifestatie 2018

Willem Bosschaart (1960 Delft): Maakt naast zijn docentschap op het Over Betuwe College Bemmel en Artez Hogeschool voor de Kunsten grafiek. Mimicry uit 2011 verbeeldt de relatie tussen natuur en cultuur, tussen een giraffe en een lessenaar. Bij mimicry in de natuur lijkt een dier of plant op een ander dier of plant, veel meer dan door toeval, levenswijze en gezamenlijke afstamming verwacht mocht worden. Een van beide soorten bootst de andere soort na. In mijn werk loopt natuur en cultuur ‘bijna vloeibaar’ in elkaar over. Ik werk met droge naald en door zagen en boren in zink en aluminium. Daarnaast spelen blind drukken een schaduw/ achtergrond rol.

 

Wim van Broekhoven (1955 Dirksland) toont tekeningen en grafiek op de Lingeart Grafiekmanifestatie. Van Broekhoven is opgeleid aan de Academie voor Beeldende Kunst te Tilburg en aan de Academie voor Beeldende Kunst Willem de Kooning te Rotterdam. Zijn werkterrein ligt vooral in het platte vlak en dan met name in het tekenen en de grafische kunst. Fascinaties liggen in het menselijk figuur en industrieele thema’s zoals bouwterreinen of havengebieden. Ook onderwerpen uit mythologische verhalen zijn voor hem een inspiratiebron. www.grafiekdehendrick.nl

 

Yvonne van Woggelum (1958, Den Hoorn): Naast mijn grote schilderijen wat bevolkt wordt door mensen, maak ik ook hele kleine etsjes (monotypes). Geïnspireerd door de mooie natuur rondom mijn atelier de steenfabriek ‘De Bovenste Polder’ aan de Nederrijn in Wageningen. De variatie om beide te doen is belangrijk omdat juist de afwisseling, het lange proces van mijn grote schilderijen waar maanden werk inzit en waar de afbeelding vastligt, het werk leuk houdt om vrij te werken op een etsplaat. Van de verschillende etstechnieken die ik op de academie kreeg aangeboden ging mijn voorkeur uit naar de monotypes. Omdat deze techniek misschien dicht tegen tekenen/schilderen aanligt maar ook omdat erg nauw luistert. Monotype is een eenmalige druk wat het proces extra spannend maakt. Eenmaal onder de pers vandaan staat de afbeelding op het papier en is het van de plaat verdwenen. www.yvonnevanwoggelum.nl

 

Thea Figee (1952 Soest): Grenzen opzoeken. Daar gaat al mijn werk over. Mijn prenten zijn unica en ontstaan in dikwijls zo’n dertig drukgangen op de etspers. De beelddragers zijn divers. Karton, aluminium, draden, maar soms ook een netje, raffia of judaspenning. Grootste inspiratiebron is de natuur.

 

 

 

René Treumann: Het begon in 1967, onder de naam Typique typografische boutique, zonder eigen drukkerij, bureau voor experimenteel drukwerk, drukwerk met een persoonlijk karakter voor de klant. Via de Nieuwe Amstelstraat, Stichting het Drukhuis en sinds 1979, met eigen drukkerij onder de naam Typique ambachtelijke drukkerij,Haarlemmerdijk 123 1013 KE Amsterdam, alles hand gezet en gedrukt op trapdegel en/of proefpers in de aloude techniek; boek/hoogdruk. Niet onbelangrijk; monodrukken en prenten in oplage.

 

Reina de Weijer: Ik maak sinds begin jaren 90 grafiek. Daarin pas ik zeer diverse technieken toe. Met behulp van lijnen, vlakken en kleur maak ik beelden die zeer divers zijn, maar altijd weer naar mijn bron verwijzen en aards zijn. Ik ben verankerd in de kunsttraditie van de 20ste en 21ste eeuw, en weet me verbonden met de kunstuitingen van de mens uit de steentijd en daarvoor. De getijden van eb en vloed, van zon en maan hebben ons door de millennia heen beïnvloed. Waar in het landschap oertijd zichtbaar is zijn er verwijzingen naar mythen en sagen. Gelaagdheid in stenen, rotsen en kliffen tonen sporen van ontstaan en het leven van de aarde. Elementen uit die zichtbare en verhaalde werkelijkheid abstraheert ik in mijn werk laag na laag. Zo zoek ik naar een eigen mythologie waarin oude beelden resoneren en op een eigentijdse wijze gevormd worden en misschien wel iets zichtbaar maken waar geen woorden voor zijn…

 

Peter Kalkowsky (1967) is werkzaam als zelfstandig kunstenaar en typograaf. Hij beoefent verschillende hoogdruktechnieken maar legt zich de laatste jaren vooral toe op een door hem zelf ontwikkelde techniek, de draaddruk. Wie goed kijkt, ziet dat de schijnbaar willekeurige lijnen met uiterste zorg op het papier zijn gezet. Het resultaat zijn prachtige werken met een zuivere abstractie. Het lijnenspel blijft fascinerend en vanaf elke positie biedt de prent de kijker weer iets verrassends en moois. Draaddrukken ontstaan door draden te spannen in een raam, deze in te inkten en ze vervolgens als hoogdruk op papier af te drukken. Dit levert een patroon van lijnen op. Variaties zijn mogelijk door het gebruik van verschillende soorten draden (van wol tot glasvezel), door de meer of mindere fijnmazigheid van het patroon, door de richting van de gespannen draden, door het afdekken van delen van het raam en door het variëren van de inktopdracht. www.kalkowsky.nl

 

Merlijne Marell houdt van vingers in vette inkt, houtkrullen die onder haar guts tevoorschijn komen, vormen die precies vertellen wat zij bedoelt, kleuren die bijten of liefhebben. Een sprekende beeldtaal en rijk materiaalgebruik zijn haar bouwstenen voor een fabelachtige wereld, die bevolkt wordt door stevige, eigengereide individuen.

 

 

 

Henk van der Voort: Dit jaar ben ik ook weer aanwezig bij de expositie van LingeWart. Ik breng een aantal van mijn grafische werken mee. Met de mede-exposanten hoop ik op gunstig weer en een succesvol weekend.

 

 

 

Hannie Kortland: Ik ga bij mijn werk niet uit van ontwerpschetsen, maar laat mij inspireren door de materialen zelf. Houtfineer, linnen of lei geven mij telkens nieuwe uitgangspunten om composities te maken. Hierbij spelen wrijfletters en delen van letters een grote rol. Het gebruik van natuurlijke pigmenten op linnen, leisteen en ander ondergrondmateriaal geven een doorleefd effect.

 

 

 

Ger Driessen: Na haar studie aan de Academie voor Beeldende Kunst Arnhem (ARTEZ) is Ger de grafische richting opgegaan en houdt ze zich vooral bezig met etsen en lithografie. Het is het ambachtelijke werken met inkten en persen. Voor mijn werk gebruik ik graag verschillende papiersoorten, het handgeschepte Japanse papier, bamboe – en papier gemaakt van olifantenpoep. Met andere kunstenaars maken we op het atelier blauwdrukken, gomdrukken en heliogravures. Voor mijn werk kreeg ik drie keer een nominatie, BAS grafiek prijs en Pulchri grafiekprijs. Sinds enige tijd werk ik voor een ontwerp studio, die printen van de grafische ontwerpen stoffen. Bij de tentoonstelling 99+1, onlangs in het Valkhof museum, was mijn werk te zien. www.gerdriessen.com

 

Faik Al Aboudi: I was born in Baghdad and I live in Lausanne in Switzerland which I love very much. I love colours and I enjoy playing with it on the fabric of my paintings. Sometimes it’s a canvas, others paper and even wood. In my childhood I stood tall in front of clay and stone sculptures that were made by my Sumerian ancestors which today provide me with the treasure of inspiration. Ancient symbols of an extinct world living on today. I used layers of paint that I make appear ancient to help create the image of a long forgotten time. Each of my works allows the audience to see a unique technique and details that have been thoroughly studied. I do not hesitate in trying and discovering and I do not stop at one type of canvas or two, I worked on a wide range of types but I enjoy working on a wooden canvas the most, I also find that wood allows me to use a wider range of techniques and actually adds a beautiful feeling to the art. My work has been through many changes in terms of colours, canvases and shapes until it reached what it is today. Experimenting and searching played a big role in personalizing my experience but the faces, I drew them in the time of the economic breakdown that the Iraqi people went through, cruelty that cannot be described. This is why I translated this excruciating stage of my life in paintings.

 

Ellen Baptist (ElbaPers): De sensuele geur van vers hout en inkt, het fascinerende steekspel met plank en guts. Het blanke papier en de opwinding van de eerste druk. Wat kan er mooier zijn dan grafiek? Spannend is het om de guts in het maagdelijke hout te steken. Maar ook om de etsnaald in de plaat te zetten of de eerste regel lood op de pers. Wat mij zo aantrekt in de druktechnieken is de omtrekkende beweging, het uitstel, het voorzichtig optillen van het papier en dan de druk bekijken: is het wat of is het niks? Zowel papier scheppen, het zetten van teksten, het maken van houtsneden of het drukken op de etspers, geven mij rust én opwinding om wat komen gaat.

 

Anja Bourgondiën (ANNY’S PERS): Heerlijk is het te voelen of de letters stevig op de pers staan, het geluid te horen van de roller over de inkt, precies dàt geluid zodat je weet dat je de inkt precies vet genoeg opbrengt, om de spanning te voelen in je buik van vooral die eerste druk, je ontwerp in spiegelbeeld te gaan zien. De guts in het hout, de burijn in het zink, het avontuur wat je steeds opnieuw aangaat. Drukken is fantastisch.

 

Edwim Peters (1965) werkt en woont in Arnhem. Hij voltooide in 1989 de opleiding voor goud- en zilversmeden aan de Vakschool Schoonhoven. Na twee jaar HKArnhem (vrije kunst) volgde hij een theateropleiding en is sinds 1999 werkzaam als zelfstandig theatermaker. De Veluwse Primitieven (sinds 1997) is de naam van een reeks houtsneden met als voornaamste motieven de stad, theater & japanse houtsneden. Atelier Edwim Peters werkt aan vrije grafiek maar ook in opdracht.

 

 

Hennie Ramaer

theme by teslathemes
stichting Linge'Wart KuNST nieT vOOr dE PoeS